v. 35

Hej!

Nu har vi testat våra trollstavar och lärt oss trollformelsbesvärjelser som Accio, Engorgio, Evanesco och Lumos. Förklara gärna hemma vad de betyder och hur man utför dem. Nästa steg i arbetet med trollstavarna är att skriva förklaringar kring vad de är gjorda av och vad det är som gör dem så speciella.
De ska hängas upp i klassrummet och sväva där ett tag och sedan får de tas hem.

Läsbingo – sommarlovet:
Ett diplom och en liten present har delats ut till de som utfört läsbingo under sommaren. Ett stort GRATTIS till klass 5b där nästan alla har utfört uppgiften under sommarlovet. Bra jobbat!

Läxhjälp:
På tisdag drar läxhjälpen igång igen. Den kommer äga rum hos åk. 4 i D-huset mellan kl. 14:30-15:30. Om du ska gå på läxhjälpen är det lugn och ro, och fokus på skolarbete som gäller. En lärare är på plats för att hjälpa till.

Simning:
Vi har fått frågor om simningen. Förra året ställdes simundervisningen in pga Corona. När simhallarna öppnade prioriterades de yngre eleverna. Det innebar att åk 4 inte fick någon simundervisning. Detta läsår kommer vi att åka iväg på simning under våren, efter påsk. Det är ett bra tags till dess. Vi vill därför uppmuntra er till att åka iväg och simträna med vårdnadshavare själva några gånger fram tills dess.

Föräldramöte: 
Tor 1/9 har vi föräldramöte i åk 5 i matsalen kl. 18.00.
Vi har först ett gemensamt möte och därefter kanske vi samlas i klassrummen om behovet finns. 

Haldor:
Vi hoppas ni vårdnadshavare har hunnit kika in i Haldor. Där hittar ni alla planeringar som vi jobbar med. Där kan ni även läsa veckobrevet och så småningom se bedömningar av kunskaper. Till en början kommer vår blogg finnas kvar. Den fasas ut så småningom. Det innebär att det kommer finnas dubbelt av den information vi ger ut nu en period för att så småningom gå över till endast Haldor så ni vårdnadshavare har en chans att hinna logga in er i Haldor och se till att ni har tillgång till appen. Ta som vana att gå in och kika i appen några gånger i veckan eller ställa in appen så att ni får ett pling när vi lägger ut ny information. Vi ber redan nu om ursäkt för de misstag som vi kommer göra i Haldor. Systemet är helt nytt för oss och vi lär oss samtidigt som vi jobbar i skarpt läge.

Utvecklingssamtal
Det är dags för utvecklingssamtal. Boka era samtal i länk på Haldor, på bloggen eller i det mail ni fått hemskickat. Har du inte bokat in en tid får ni en tilldelad tid av oss. Sista tillfället att välja egen tid är på måndag.  Samtalet sker v. 36-37 i klassrummet på Slottsvåningen. Aktuella bedömningar för våren ligger på elevens OneNote (4a, 4b, 4c) under fliken Kunskapsbedömning vt.  Elev loggar in med sin skolmail och lösenordet som den har till skoldatorn. Användarnamn: förnamn.efternamn@edu.karlstad.se
Lösenord: 8 st 1:or   (11111111)

https://elev.karlstad.se Om inte länken fungerar. Starta webbläsaren och skriv in elev.karlstad.se i adressfältet.

Ni bokar utvecklingssamtal via länken här hos respektive mentor: 

5a – Linda Söderström http://bokautvecklingssamtal.se/index.php/boka/d/svhY7ojUdBZV9wfWI6uT 

5b – Pernilla Kans http://bokautvecklingssamtal.se/index.php/boka/d/FMwmYc8uZM6BnIFDXlo9

5c – Emma Österberg http://bokautvecklingssamtal.se/index.php/boka/d/awHP0C8CDsjhZNb1b5f1

Ni som har Emma Johannesson som mentor får enskilda utskick.

Veckan i korthet:

Måndag: idrott -ute (ombyte och dusch)
Tisdag: slöjd. Läxhjälp 14.30-15.30 i D-huset utanför åk 4.
Onsdag: musik
Torsdag: bild, engelskläxa 5b- lämna in.
Fredag: idrott – ute (ombyte och dusch) engelskläxa 5a, 5c – lämna in. Svenskläxa – läsning

Veckans arbete:

Matte: Vi har övat klart på symmetri för den här gången och kommer gå vidare med ett område som handlar om vinklar. Problemlösningen fortsätter som vanligt, 1-2 pass per vecka.
Fysik/Kemi:
Det blir en praktisk uppgift som handlar om energiflöden.
Teknik: Arbetet med tekniska system fortsätter och vi kommer få svar på om en ko är en del i ett tekniskt system och i så fall på vilket sätt?
Svenska: Harry Potter – läsförståelse. Vi jobbar med kapitel 3 – Brevet från ingen. Vi tränar på att hitta information mellan raderna och lägga ihop ledtrådar, samtalar i grupp om det vi läst och utvecklar vårt språk genom att kika vidare på adjektiv.
Samhällskunskap: Så styrs Sverige –Vi jobbar vidare med demokrati i vardagen och klassrumsreglerna börjar ta form.
Engelska: Harry Potter- Vi arbetar vidare med personbeskrivningar om karaktärer från boken. Personliga pronomen kommer även att repeteras!
Bild: Harry Potter- Vi lär jobbar vidare med bildanalys och gör klart bakgrunderna. Vi lär oss om den japanska tekniken Manga och börjar skapa våra Harry Potter karaktärer.

Kommande händelser: 
v. 36 Fotografering 5a mån 5/9,  5b tis 6/9, 5c ons 7/9
v. 36-37 Utvecklingssamtal
v. 37 fredag Studiedag
v. 39 Vaccinering HPV (tjejer och killar) ons 28/9 (5a och halva 5b) och fre 30/9 (halva 5b och 5c).

LÄXOR

Engelska till torsdag/fredag:

Nu ska du få chansen att repetera personliga pronomen! Hurra!

Du ska skriva 8 meningar på engelska i ditt gloshäfte där du använder varje pronomen. Till exempel: In our class we are very nice to each other.

Lämna in dina meningar på torsdag 1/9 (5B) eller fredag 2/9 (5A & C).


Svenska till fredag:

Läsläxa i din bok. Titta på ditt läskort (inuti) vilka sidor/kapitel du ska läsa. Ditt protokoll ska signeras av vuxen.

Målet med läxan:

* förstå att regelbunden läsning är viktigt
* öva upp läsflytet både tyst och högt
* läsförståelse – träna på att berätta vad
boken handlar om.

Läxan går till så här:                                                                      

* du ska läsa ca två kapitel i veckan, högt /tyst (se exakta sidor/kapitel inuti läskortet)
* du ska berätta för en vuxen vad du läst

Använd  gärna orden FÖRST, SEDAN, SIST när du
berättar om du tycker det är svårt.

  • berätta om personer (Vem/vilka är med?)
  • berätta om miljön (Var är de?)
  • berätta om handlingen (Vad händer?)