v. 34

Hej!

Så var vi i gång igen på Slottsvåningen och heter numera 5a, 5b och 5c. Vi tror att vi under sommaren har blivit lite längre och lite klokare. Vår våning har förvandlats till Hogwarts. Harry Potter är nämligen vårt temaområde hela hösten, där flera ämnen ingår. Vi har startat terminen med en invigning där självaste rektor Dumbledore höll tal. Sorteringshatten har delat in oss i elevhem och vi har gjort egna trollstavar. Under fredagen träffades vi också i våra elevhem och gjorde olika uppdrag tillsammans.

Läsning:
Efter sommarlovet kommer vi nu satsa extra mycket på läsning både i skolan och hemma för att kicka igång läskondisen. Läsläxan ska vara klar varje fredag. Bok och läskort har skickats hem. Efter varje läsning ska läskortet signeras av vuxen. I skolan läser vi fantasyböcker, tränar upprepad läsning varje morgon och om ett par veckor körs en screening via Lexplore igen där vi ser hur den aktuella läsnivån är.

Haldor:
Vi hoppas ni vårdnadshavare har hunnit kika in i Haldor. Där hittar ni alla planeringar som vi jobbar med. Där kommer ni även kunna läsa veckobrevet och så småningom se bedömningar av kunskaper. Till en början kommer vår blogg finnas kvar. Den fasas ut så småningom. Vi ber redan nu om ursäkt för de misstag som vi kommer göra i Haldor. Systemet är helt nytt för oss och vi lär oss samtidigt som vi jobbar i skarpt läge.

Utvecklingssamtal
Det är dags för utvecklingssamtal. Boka era samtal i länk på Haldor, på bloggen eller i det mail ni fått hemskickat. Samtalet sker v. 36-37 i klassrummet på Slottsvåningen.

5a – Linda Söderström http://bokautvecklingssamtal.se/index.php/boka/d/svhY7ojUdBZV9wfWI6uT 

5b – Pernilla Kans http://bokautvecklingssamtal.se/index.php/boka/d/FMwmYc8uZM6BnIFDXlo9

5c – Emma Österberg http://bokautvecklingssamtal.se/index.php/boka/d/awHP0C8CDsjhZNb1b5f1

Ni som har Emma Johannesson som mentor får enskilda utskick.

Veckan i korthet:

Måndag: idrott -ute (ombyte och dusch)
Tisdag: slöjd
Onsdag: musik
Torsdag: bild
Fredag: idrott – ute (ombyte och dusch)

Veckans arbete:

Matte: Vi repeterar några problemlösningsstrategier som vi arbetade med under åk 4. Vi jobbar även vidare på Gleerups med arbetsområdet form och storlek.
Fysik/Kemi:
Ett nytt arbetsområde som heter energi börjar vi med. Vi lär oss om olika energiformer.
Teknik:
Vi kommer lära oss om tekniska system. Vad är ett tekniskt system och vart finns de i samhället?
Svenska: Harry Potter – läsförståelse. Vi jobbar med kapitel 2 – Glaset som försvann. Vi tränar på att hitta svar på raderna, samtalar i grupp om det vi läst och utvecklar vårt språk genom att kika på adjektiv och synonymer.
Samhällskunskap: Så styrs Sverige – arbete om valet. Vi lär oss olika begrepp som ex.
representativ demokrati, direkt demokrati, republik och monarki. Elevhemsarbetet i Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw och Slytherin startas upp där vi kommer jobba med en demokratisk process kring en Hogwarts- dag.
Engelska: Vi startar igång skrivandet av personbeskrivningar av Harry och Dumbledore på engelskan.
Bild: Harry Potter- Vi svampar en bakgrund till en senare uppgift, tittar på hur olika bilder kan framställas på Harry Potter karaktärer och gör bildanalyser.

LÄXOR

Svenska till fredag:

Läsläxa i din bok. Titta på ditt läskort vilka sidor/kapitel du ska läsa. Ditt protokoll ska signeras av vuxen.

Målet med läxan:

* förstå att regelbunden läsning är viktigt
* öva upp läsflytet både tyst och högt
* läsförståelse – träna på att berätta vad
boken handlar om.

Läxan går till så här:                                                                      

* du ska läsa ca två kapitel i veckan, högt /tyst
* du ska berätta för en vuxen vad du läst

Använd  gärna orden FÖRST, SEDAN, SIST när du
berättar om du tycker det är svårt.

  • berätta om personer (Vem/vilka är med?)
  • berätta om miljön (Var är de?)
  • berätta om handlingen (Vad händer?)