v. 4

Hej!

Skolstarten har varit bra och vi har snabbt kommit igång med skolarbetet efter lovet. Idag, torsdag, avslutades “Barnens romanpris” på Värmlands museum.

Där fick vi träffa författaren “Petter Lidbäck” till den vinnande boken Det vita huset.
De 5 olika böcker vi läst under hösten har varit bra och väckt läslust, vilket var syftet med projektet.

I svenska har vi  börjat jobba med instruerande texter och tittat på hur dessa är uppbyggda samt hur en E-text, C-text och A-text kan se ut, samt varför.
Läxa till måndag v. 4 blir att se en genomgång-film om hur man skriver en instruktion för att repetera det  som jag (Pernilla) gick igenom på svensktimmen i fredags. På halvklasstimmen kommer vi skriva egna instruktioner till olika ämnen.

I bild har vi avslutat arbetsuppgiften kring “Skriet”. Konstverken är fantastiskt fina! Vi har gjort presentationer av våra tavlor och analyserat varandras bilder kring färg, form, känslor och uttryck i bilden. Jag ska försöka göra ett bildspel på alla tavlorna som vi kan lägga upp här på bloggen. Här nedan kommer två smakprov.

Eftersom “Alla hjärtans dag” infinner sig 14 feb så gör vi en bilduppgift kring det och jobbar med oljepastell, innan vi fortsätter med Susanne Rosencrantz och jobbar med en helt ny teknik i bilden- torrpastell.

I biologi kommer nu ett efterlängtat arbetsområde, som ni elever har funderat mycket kring. “Kropp och hälsa”. Det är ett spännande arbetsområde som handlar om allt från virus, sjukdomar förr och nu till hur barn blir till.

I teknik ska vi studera hur man kan tillverka papper och så småningom göra ett besök på Stora Enso där Andrea:s pappa jobbar. Vi fortsätter även arbetet i kemi om “Matens kemi” och skriver lapprapporter. Viktigt är när vi labbar att kunna driva arbetet framåt och dokumentera utförandet ordentligt.

So – arbetet kommer delas upp under våren. Ansvar för samhällskunskapen har Maria och blir på fredagar 1 lektion / vecka – klassrådstiden. Första arbetsområdet i samhällskunskap för våren blir ekonomi, arbete och pengar.Det är många begrepp i området som ska övas in. Behöver du repetera lite extra kan du gå in på Quizlet och öva.

Här kan du öva ord som lärare Maria lägger in. Du behöver skapa ett gratis-konto inne på sidan. (Maria_Mellqvist) sök Ekonomi.
https://quizlet.com/

Övriga ämnen: historia, religion och geografi har jag hand om på ordinarie schematid ons och tor. Första delen av terminen jobbar vi med religion, etik och moral och därefter världsreligionerna med fokus de monoteistiska religionerna och jämföra kristendom, judendom och islam, att se likheter och skillnader för att därefter jobba en kortare period med de polyteistiska religionerna Buddism och Hinduism.

Kom ihåg: 
v. 6
– Nationella prov i svenska, tis och tor från morgon fram till lunch.

OBS! Inga tandläkartider eller andra ledigheter beviljas under dessa tider.
Ta gärna med en frukt, smörgås, drickyoghurt som du kan äta mellan delproven.

v. 7
– Mån 12/2. Besök av rektorerna på Norrstrandsskolan som informerar om högstadiet.
-Tis 13/2. Vinteridrottsdag, skridskor/skidor utför/ skidor längd/pulka. Mer info kommer senare. 

– Tor 15/2 Föräldramöte inför högstadiet på Norrstrandsskolan, vet ej aktuell tid ännu.

Vinterhälsningar
Pernilla, Linda och Maria

genom Pernilla

__________________________________

Läxor till v. 4.  

Svenska till måndag:
Se på denna genomgång.(15 min).

Engelska till tisdag:
Lyssna igenom hörövningen en gång hemma. Pausa och försök förstå vad du fått höra. Lyssna gärna på den med en vuxen så ni kan prata om vad du hör och förstår.

Språkval till onsdag 

Tyska: 

PROV v. 5

Spanska:

Vi har ingen info om läxorna. Kolla med en kompis.<

PROV v. 5.

Elevplanering spa åk 6 Skattkärr vt 2018 (1)

Här kan du öva ord som lärare Anne lägger in. Du behöver skapa ett gratis-konto inne på sidan.
https://quizlet.com/

Franska:

Här kan du öva ord som lärare Johanna lägger in. Du behöver skapa ett gratis-konto inne på sidan. (johannaholmsten) fra6
https://quizlet.com/

 ——————————————————————————————————————–Läxor till v. 5.  

Engelska till tisdag:
1.Läs texten (du har valt en text i skolan som du fått med dig hem) LA/ NYC/Canada. Läs den flera gånger på engelska och översätt den muntligt 1 gång.
2.Gör en tankekarta på texten.
3.Träna på att återberätta texten muntligt utifrån tankekartan. 

Senaste inläggen

  1. Grattis Sverige! Lämna ett svar
  2. Plötsligt händer det! Lämna ett svar
  3. Sommarsånger- skolavslutning Lämna ett svar
  4. Tack för ett fint öppet hus! Lämna ett svar
  5. Välkomna! Lämna ett svar
  6. Besök på Stora Enso Lämna ett svar
  7. Klassresa Tjohoo! 1 Kommentar
  8. Vad tyckte folk om de som styrde Sverige? Lämna ett svar
  9. Tolka och värdera källor Lämna ett svar