Religion

PLANERINGAR FRÅN ÅK 5

Samhällskunskapkolla-kallan
Historia
Religion
Svenska

Vad ska jag kunna? Jag ska kunna:

  • värdera olika källors trovärdighet
  • förklara olika begrepp som ex sociala medier, näthat, källa, kritiskt granska
  • samtala kring olika frågor ex källkritik, sociala medier, näthat och ge exempel på hur vi påverkas av dem

Hur ska jag arbeta?  Jag ska:

  • se på filmserien ”Är det sant?
  • samtala om olika sociala medier och dess påverkan på oss på ont och gott.
  • lyssna på genomgångar av Pernilla
  • samtala om olika texter – frågor utifrån ex, ordet källkritik, näthat, trovärdig
  • läsa text ur boken ”Samhällskunskap”
  • arbeta med olika begrepp
  • arbeta med olika uppgifter där jag ska fundera på om källan är pålitlig

 Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • göra en kunskapskoll och förklara olika begrepp
  • svara på frågor skriftligt kring ex källkritik och näthat
  • göra några uppgifter där jag ska värdera källans trovärdighet

Religion – Kristendom / Judendom  kors

Vad ska jag kunna?   Jag ska kunna:judendom

  • förklara ordet religion
  • symboler
  • heliga byggnader, platser
  • heliga skrifter
  • högtider
  • central tro
  • utspridning på kartan
  • religiösa ritualer ex, dop, bröllop, konfirmation, begravning
  • jämföra de olika religionerna, se likheter/skillnader
  • begrepp

   Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • lyssna på genomgångar av Pernilla
  • läsa text och arbeta med arbetsblad från boken ”Upptäck religion”
  • vara med om bibeläventyret – nya testamentet
  • se på film
  • para ihop bild och text
  • göra ett VENN-diagram där jag jämför de två religionerna

Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • göra ett VENN-diagram där jag jämför de två religionerna
  • para ihop bild och begrepp

 

Planeringar i åk 4

Religion
Jag och Duduger

Vad ska jag kunna?  Jag ska:

  • samtala om vad som är rätt och fel i vardagen
  • samtala om vad det kan innebära att göra bra saker för andra
  • använda några etiska begrepp när jag samtalar ex rätt, fel, solidaritet, ansvar, empati, rättvisa, jämställdhet
  • beskriva vad några etiska begrepp betyder

   Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • se på filmer ur serien ”Vara vänner”
  • läsa berättelser, texter om vänskap, mobbning, ansvar mm
  • samtala i grupper kring olika ord, frågor, texter
  • arbeta med etiska begrepp
  • spela kahoot
  • göra frågeleken ”rätt eller fel” – ”sant eller falskt  

  Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • vara aktiv i samtalen både när vi övar och spelar in på ipad (Pernilla lyssnar och ger feedback)
  • skriva förklaringar kring olika etiska begrepp
  • rita en bild på ett begrepp och ge en förklaring till

 

 

Religion – Jul i vårt hus
v. 50-51, v 2-3     jul i vårt hus2

Vad ska jag kunna?
Jag ska:

  • berätta varför vi firar advent i Sverige
  • berätta varför vi firar jul i Sverige
  • jämföra hur man firade advent förr med hur vi firar nu
  • jämföra hur man firade jul förr med hur vi firar nu

Hur ska jag arbeta?
Jag ska:

  • lyssna på genomgångar av Pernilla
  • lyssna på julevangeliet – julberättelse om Jesusbarnet
  • läsa texter om jul och advent
  • se på film
  • samtala med andra om våra egna jultraditioner
  • göra ett venn-diagram där jag jämför hur man firade advent/jul förr med nu. Jag klistrar upp mitt diagram på ett färgat papper som är klippt som en julgran

Hur ska jag visa att jag kan?
Jag ska:

  • visa mitt venn-diagram
  • berätta för en kompis om varför vi firar advent och jul

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

record your voice
Time: 00:00
Level:
Status: