Historia

image

PLANERINGAR FRÅN ÅK 5

Historia – Vasatiden gustaf-vasa-gif

Vad ska jag kunna?  Jag ska:

  • berätta om livet på landet och i staden under 1500-talet
    ex vad man arbetade med, hur man bodde, vad barnen gjorde, vad man åt
  • berätta om kyrkans framväxt och reformationen
  • berätta om personer ex Gustav Vasa, Erik XIV, Johan III, Karl IX
  • kunna berätta om olika människors syn på Gustav Vasa,
    ex vad en bonde, en adelsman och en präst tyckte om kungen
  • berätta om händelser under vasatiden ex Stockholms blodbad, Gustaf Vasa och händelser i Dalarna, Gustaf Vasa krönts till kung,
  • ge exempel på vilka spår/arv vi har av vasatiden idag
    ex 6 juni, Vasaloppet, vädersolstavlan, jordeböcker, krönikor, skatter (Erik XIV kröningskrona) kyrkor, hus, och förklara vad de ger oss för information
  • vara källkritisk till källor och berätta vilka källor som är trovärdiga/ inte trovärdiga och förklara varför
  • se likheter och skillnader mellan  medeltiden och vasatiden
  • kunna förklara och använda historiska begrepp:

Historia –  Resor över havenupptäcksresande
Denna planering har eleverna varit med och skapat kring delarna:
Hur ska jag jobba? Hur ska jag visa att jag kan?

Vad ska jag kunna?  Jag ska:

  • berätta om några upptäcktsresor på 1200-1500 talen
  • berätta om vad man tog med sig hem
  • berätta om upptäcksresare
    ex Vaso da Gama, Marco Polo, Christoffer Columbus
  • ge exempel på hur upptäcksresare påverkat historien
  • jämföra historiska källor och resonera kring vilka som är mest trovärdiga
  • samtala om varför man åkte och jämföra det med resor idag
  • kunna några historiska begrepp
    upptäcksresare
    kontinent
    expedition
    världsbild
    utforska
    koloni
    slavhandel
    urinvånare
    ”Nya tiden”
    handelsväg
    sjöfarare

        Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • läsa en text ur boken ”Koll på Vasatiden”
  • göra sant eller falskt utifrån texten
  • se film
  • para ihop bild och text
  • läsa webbtext på sidan ”Unga fakta”
  • jobba i par och skriva om en upptäcktsresare och svara på frågor
  • samtal i grupp utifrån frågekort
  • spela in ett gruppsamtal
  • kahoot på begreppen

    Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:
  • tipspromenad kring begreppen
  • svara på frågor i gruppsamtalet

 

Planeringar från åk 4

Historia – Medeltiden 

Vad ska jag kunna?  Jag ska:medeltiden riddare

  • berätta om livet på medeltiden
  • berätta om skillnader/likheter mellan medeltid och nutid
  • berätta om personer
    ex Heliga Birgitta, kung Magnus, Sten Sture, Drottning Margareta
  • berätta om händelser
    digerdöden, Engelbrektsupproret,tornerspel
  • kunna några historiska begrepp
    ex. tornerspel, riddare, borgar, korståg, helgon, uppenbarelser, medeltiden, digerdöden
  • ge exempel på vilka spår/arv vi har av medeltiden idag
  • berätta om några arkeologiska fynd och vad de kan ge oss för information
  • kunna några historiska begrepp 

 Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • se på filmer ”Ashmed i medeltiden”
  • läsa boken ”Sketna Gertrud och kung Magnus kalas”
  • läsa texter på ”Unga fakta” på nätet om riddarliv
  • göra en riddarsköld och skriva fakta om tornerspel/riddare/borgliv på baksidan
  • skriva en faktatext om valfritt tema inom medeltiden kring bönder och vardagsliv
  • läsa texter och svara på frågor ur boken ”Koll på Medeltiden” om livet i staden och livet på landet
  • se på olika bilder och konstverk från medeltiden och samtala om det vi ser

 Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • skriva en text om tornerspel/riddare/borgliv
  • skriva en faktatext kring valfritt tema kring livet på medeltiden
  • göra en kunskapskoll kring begrepp och bilder

 

Historia – Vikingatiden 
Denna planering har vi tillsammans
vikingaskepp tecknatskapat med eleverna i åk 4.

Vad ska jag kunna?  Jag ska:

  • veta vad vikingatiden betyder
  • ge exempel på vilka spår vi har av vikingatiden idag
  • berätta om några arkeologiska fynd och vad de kan ge oss för information
  • berätta om vikingatidens resor och vilka länder de reste till
  • veta hur våra nordiska länder bildades
  • kunna några historiska begrepp:
    vikingatid
    vikingaskepp
    svear
    viking
    plundring
    slavar
    runsten
    runskrift
    arkeologi

 4b. Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • se på filmer
  • göra frågor till en frågesport i par
  • arbeta med ”Vikingapaketet” – grupparbete där vi ska ta reda på olika fakta och göra en faktaplansch tillsammans utifrån böcker och information på sidan ”Unga fakta” på nätet
  • läsa berättelser
  • gå tipspromenad
  • lyssna på genomgångar av Pernilla
  • göra tankekartor på vad vi kan innan vi arbetat, samt efter att vi sett olika filmer

4a. Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • se på filmer
  • spela sällskapsspel, kortlekar
  • spela spelet ”Kahoot” på nätet tillsammans med hela klassen (frågesport)
  • läsa berättelser
  • Pernilla läser bok om vikingatiden
  • gå tipspromenad
  • lyssna på genomgångar av Pernilla
  • göra tankekartor på vad vi kan innan vi arbetat, samt efter att vi sett olika filmer
  • skriva våra namn med runskrift
  • kolla på olika runstenar
  • använda kartboken för att kolla vart länderna ligger dit vikingarna reste
  • läsa faktatexter/böcker

4a. Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska välja på någon av dessa:

  • skriva en text där jag berättar om vikingatiden utifrån ord och frågor
  • enklare prov med ringa in rätt svar, dra streck
  • muntligt prov där jag berättar för Pernilla om vikingatiden utifrån ord och frågor

 

4b. Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • spela spelet ”Kahoot” på nätet tillsammans med hela klassen
  • redovisa grupparbetet för klassen
  • prata med min grupp om olika frågor som står på ett papper, samtalet spelas in på ipad

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

record your voice
Time: 00:00
Level:
Status: