Jordens processer

Geografi
Jordens processer

Vad ska jag kunna? Jag ska kunna:

  • förklara hur jorden är uppbyggd
  • förklara hur olika processer i jorden går till ex,vulkaner, jordbävningar
  • beskriva konsekvenser vid en naturkatastrof och hur människor/natur påverkas
  • använda källor för att hitta information och resonera
    kring källors användbarhet
  • använda kartan för att hitta information
  • använda geografiska begrepp

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • lyssna på genomgångar som Pernilla har om hur
    jorden är uppbyggt, jordens plattor, vulkaner,
    jordbävningar, jordskred, bergsveckning, tsunami,
  • läsa olika texter ex från boken “Koll på Europa”,
    “Koll på världen”,
  • se på filmer, avsnitten “berg på riktigt”, – se på you tubeklipp från olika naturkatastrofer
  • arbeta med olika geografiska ord – använda mig av konsekvensrutor för att träna att beskriva orsak och samband
  • skriva en faktatext om en valfri naturprocess och hur det påverkar människor
  • rita en bild till min faktatext som kompletterar min text

Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • göra ett informationsblad om en naturkatastrof
  • litet test med begrepp

Jordens processer planering pp åk 6