Fysik

PLANERINGAR FRÅN ÅK 5

Fysik/Teknik  flyta eller sjunka
Flyta eller sjunka

Vad ska jag kunna?  Jag ska:

* göra undersökningar: planera, genomföra och utvärdera
* använda utrustningen på ett säkert sätt
* göra dokumentationer
* jämföra mina resultat med andras och förklara likheter och skillnader
* ge förslag på något som kan förbättra undersökningen
* samarbeta med klasskamrat
* delta i diskussioner (textläsning, film)
* berätta om någon upptäckt och hur den har påverkat människan (Arkimedes)
* läsa och förstå olika faktatexter
* förklara vad det beror på att ett föremål antingen flyter eller sjunker i sötvatten/saltvatten
* förklara olika fysikbegrepp

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

* läsa olika texter tillsammans i klassen
* se på film
* göra olika laborationer i par (planera,genomföra och utvärdera)
* dokumentera mina resultat

Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

* svara på frågor (skriftligt)
* genomföra laborationerna
* lämna in min dokumentation
* vara delaktig när vi läser/diskuterar

Fysik/Teknik
Rörelse och konstruktionrorelse

 Vad ska jag kunna? Jag ska:

  • göra undersökningar: planera, genomföra och utvärdera
  • göra en ritning
  • bygga efter en ritning
  • göra dokumentationer
  • använda utrustningen på ett säkert sätt
  • jämföra mina resultat med andras
  • göra olika konstruktionsarbeten
  • förklara hur den tekniska utvecklingen har förändrats över tid och hur den har påverkat (fördelar och nackdelar) människan, samhälle och miljö
  • förklara vad som kan ändra ett fordons rörelse
  • förklara hur ett fordon ändras när du lastar det med olika vikt
  • genomföra olika mätningar
  • förklara hur man kan lagra energi
  • berätta något om Isaac Newton
  • bygga ett eget fordon efter givna instruktioner
  • driva mitt eget arbete framåt
  • pröva och ompröva olika idéer
  • förklara olika fysik och teknikbegrepp
Begrepp:
svävarehybridbil

konstruera

fordon

kraft

projektioner

friktion

nettokraft

rörelse

medelvärde

medianvärde

typvärde

stapeldiagram

standardfordon

 

Hur ska jag arbeta?  Jag ska:

  • läsa olika texter och se på film
  • göra olika laborationer i par (planera,genomföra och utvärdera
  • dokumentera mina resultat
  • bygga ett fordon

 Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • svara på frågor (skriftligt)
  • genomföra laborationerna
  • bygga ett fordon efter givna instruktioner
  • lämna in min dokumentation
  • vara delaktig när vi läser/diskuterar

 

Planeringar i åk 4

 

Fysik/Teknik
Kretsar kring el

Vad ska jag kunna?  Jag ska:lampa

  • förklara vad statisk elektricitet och elektrisk ström är
  • ha historisk kännedom om hur elektricitet har utvecklats
  • förklara atomens uppbyggnad
  • förklara varför en lampa lyser
  • förklara hur ett batteri fungerar
  • förklara hur vi får ström till våra hus
  • vilka ämnen som leder ström/inte leder ström
  • namnge några energikällor
  • berätta något om Edison
  • jämföra olika ljuskällor, fördelar och nackdelar
  • söka information om en energikälla
  • förklara fördelar och nackdelar med olika energikällor
  • göra undersökningar: planera, genomföra och utvärdera
  • göra dokumentationer
  • samarbeta
  • delta i diskussioner (textläsning, film)
  • förklara olika fysikbegrepp
Begrepp:
fysik
teknik
statisk elektricitet
elektrisk ström
atom
elektron
pluspol
minuspol
elektrisk spänning
ledningstråd
krets/sluten krets
ljuskälla
energikälla

 Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • läsa olika texter tillsammans med klassen
  • lyssna när Linda läser olika texter
  • se på film
  • göra olika laborationer i par/grupp
  • dokumentera mina resultat

 Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • svara på frågor (skriftligt)
  • genomföra laborationerna
  • lämna in min dokumentation
  • vara delaktig när vi diskuterar

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

record your voice
Time: 00:00
Level:
Status: