Biologi

PLANERINGAR FRÅN ÅK 5

Biologi
Människokroppenmanniskokroppen

Vad ska jag kunna? Jag ska:

* namn, utseende, placering och funktion av människans olika organ

* förklara några samband i människokroppen

* förklara vad som händer när en kille/tjej kommer in i puberteten

* planera, genomföra och dokumentera ett experiment

* berätta om någon upptäckt och hur det har påverkat människan

* förklara olika biologibegrepp

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

* läsa olika texter tillsammans med klassen

* delta vid gemensamma samtal

* planera, genomföra & utvärdera ett experiment

* arbeta med arbetsblad

* se på film

* lyssna på en sång

Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

* vara delaktig vid gemensamma samtal

* dokumentera mitt arbete (planera, genomföra och utvärdera)

* gå en tipspromenad

* svara på frågor/uppgifter skriftligt

Biologi           
  sjöar ”Sjöar och hav”

Vad ska jag kunna? 

Jag ska:

  • ge exempel på några olika typer av sjöar i Sverige
  •  namnen på några fåglar, fiskar och vattenlevande insekter
  •  förklara en grodas livscykel
  •  ge exempel på hur människan kan skada livet i en sjö och påverka haven
  •   förklara hur växter och djur har anpassat sig till ett liv i havet
  •  veta vad som gör Östersjön speciellt som hav
  •  skriva en faktatext om en sjö/hav
  •  diskutera om ekologisk hållbarhet
  •  planera en undersökning
  •  genomföra en undersökning
  •  dokumentera mina resultat
  •  utvärdera min undersökning
  •     förklara olika biologibegrepp

 

Hur ska jag arbeta?

Jag ska:

  • läsa olika texter tillsammans med klassen
  • delta vid gemensamma samtal
  • planera, genomföra & utvärdera en undersökning
  • skriva en faktatext
  • arbeta med arbetsblad
  • se på film

Hur ska jag visa att jag kan?

Jag ska:

  • vara delaktig vid gemensamma samtal
  • dokumentera mitt arbete (planera, genomföra och utvärdera)
  • redovisa faktatexten
  • svara på några frågor/uppgifter skriftligt

Planeringar från åk 4

Biologi
Från frö till frö blomma

 Vad ska jag kunna?  Jag ska:

  •       förklara vilken nytta vi har av växter
  •       beskriva fröets funktion för växten
  •        beskriva fruktens funktion för växten
  •        förklara hur frön kan spridas
  •        beskriva vad en växt behöver för att gro
  •        arbeta efter en instruktion
  •        planera en undersökning
  •        dokumentera mina resultat
  •        utvärdera min undersökning
  •        beskriv olika sätt som växter befruktas på
  •        beskriva en växts livscykel
  •        kunna olika begrepp
Begrepp:Ekosystem
Ekosystemtjänster
Frö
Frukt
Fröspridning
Frövita
Grodd
Fröskal
Gro
Pistill
Gödning
Pollen
Gallring
Kronblad
Rot
Ståndare
Stjälk
Pollinering
Hjärtblad
Skörda
Knopp
Livscykel
Blomma
Avkastning
  • motivera mina val/argument
  •   förklara olika biologibegrepp
  • använda begreppen rätt

 Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • läsa olika texter tillsammans med klassen
  • lyssna när Linda läser olika texter
  • delta vid gemensamma samtal
  • planera, genomföra och utvärdera en undersökning
  • arbeta med arbetsblad
  • se på film

Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska:

  • vara delaktig vid gemensamma samtal
  • dokumentera mitt arbete, både när det gäller att svara på frågor och resultat från min undersökning
  • svara på några frågor skriftligt/muntligt
  • gå på en tipspromenad

 

Biologi       sköldpadda
 ”djur som lever i vatten”

Jag ska kunna:

  •     läsa en faktatext om det djur jag valt
  •     välja ut fakta från texten som är intressant, tankekarta
  •     skriva ner texten på randigt papper
  •     klistra upp texten på ett färgat litet papper
  •     klippa ut mitt djur i svart papper (flera stycken)
  • om du hinner ska du skriva ett brev från ditt djur

 

Biologi
Min natur ”djur” 

biologi
Vad ska jag kunna?

 Jag ska:

  • berätta om varför djur ser olika ut
  • förklara gräshoppan och fjärilens livscykel
  • förklara hur man kan sortera djur
  • ta del av olika myter och sagor om djur
  • planera, genomföra och utvärdera en undersökning      (spindelnät och spindel)
  • olika biologibegrepp

Hur ska jag arbeta? 

Jag ska:

  • läsa olika texter tillsammans med klassen
  • lyssna när Linda läser olika texter
  • delta vid gemensamma samtal
  • planera, genomföra och utvärdera en undersökning
  • arbeta med arbetsblad
  • se på film

 Hur ska jag visa att jag kan?

 Jag ska:

  • svara på några frågor (skriftligt)
  • gå en tipspromenad
  • lämna in min planering och utvärdering från undersökningen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

record your voice
Time: 00:00
Level:
Status: