Bild

ÅK 5

Bild – Vatten i konsten  van gogh

Vad ska jag kunna? Jag ska:

  • skapa en bild med inspiration av Monets tavlor
  • måla en bild med inspiration av Van Goghs tavlor
  • använda olika material tubfärg/vattenfärg, silkespapper, färgpennor
  • olika begrepp som spegelsymmetri, palett, akvarell
  • samtala om olika konstverk
  • driva på mitt eget arbete
  • utvärdera mitt arbete

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • se på tavlor som konstnärerna Monet och Van Gogh målat
  • samtala om olika historiska konstverk
  • måla två egna tavlor med inspiration från två konstnärer
  • försöka läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • arbeta koncentrerat med min bilduppgift
  • arbeta noggrant
  • utvärdera och presentera mitt arbete

Hur ska jag visa att jag kan? Jag ska;

  • bli klar med mina uppgifter
  • driva på mitt eget arbete
  • delta i samtal
  • utvärdera och presentera mitt arbete skriftligt/muntligt

 Bild

Vatten i kombinationvattnets kretslopp text och bild   Vad ska jag kunna?

  • kombinera text och bild i två bilduppgifter:  vattnets kretslopp och  vattendroppen
  • använda olika materia som färgpennor, tuschpennor, oljepastell
  • olika begrepp som oljepastell, akvarellpennor
  • driva på mitt eget arbete
  • presentera mina bilder för andra

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • se på olika bilder om vattnets kretslopp
  • samtala om olika sätt att framställa bilder
  • måla två egna bilder där jag kombinerar ord och bild: vattnets kretslopp och vattendroppen
  • försöka läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • arbeta koncentrerat med mina bilduppgifter
  • arbeta noggrant
  • presentera mina bilder för andra

 Hur ska jag visa att jag kan?

  • bilderna ska innehåll både bild och text
  • driva på mitt eget arbete
  • delta i samtal
  • presentera mitt arbete för andra

 

Bildpaskkyckling-6
Vårkänsla
Vad ska jag kunna?  Jag ska: 

  • använda olika material: papper, akvarellfärg, flörtkulor, knappar,  silkespapper, piprensare för att skapa olika vårmotiv.
  • utvärdera mina bilder
  • presentera en bild
  • arbeta noggrant
  • läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • bli klar med mina uppgifter

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • arbeta med tre bilduppgifter
    – påskkyckling
    – blomvasen
    -äppelblommor
  • lyssna på genomgångar
  • försöka läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • jag ska arbeta koncentrerat med mina bilduppgifter
  • vara noggrann
  • lösa problem som kan uppstå
  • utvärdera mina bilder
  • presentera mina bilder för andra

 Hur ska jag visa att jag kan?

 

  • ha ett färdigt bildresultat
  • driva mitt arbete framåt, lösa problem som uppkommer
  • utvärdera och presentera mina bilduppgifter

 

BILD
HjärtahjartaprickVad ska jag kunna?

  • skapa en bild med prickteknik
  • skapa en bild med 3D effekt med hjälp av linjer
  • använda olika material: tubfärg/tuschpennor/tops
  • driva på mitt eget arbete, fundera, titta, läs
  • utvärdera mitt arbete

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • se på instruktionsfilmer kring bilduppgiften
  • måla två egna bilder med olika tekniker
  • läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • arbeta koncentrerat med min bilduppgift
  • arbeta noggrant
  • utvärdera och presentera mitt arbete

Hur ska jag visa att jag kan?

 

  • ha en 3D effekt i en av mina bilder
  • driva på mitt eget arbete fundera, titta, läs
  • utvärdera och presentera mitt arbete skriftligt/muntligt

 

 

 

 

 

 

 

Påskkyckling

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=KLwbLiTg0IU

 

https://youtu.be/4dKy7HNU4vk

 

 

Planeringar från åk 4

Solnedgångsolnedgång fåglar
Bild

Vad ska jag kunna?  Jag ska:

  • måla en bild med olika nyanser av rött, gult och orange
  • arbeta med detaljer av svart papper ex träd och djur
  • arbeta noggrant
  • driva mitt arbete framåt och bli klar med min uppgift
  • jämföra min bild med den tidigare bilden ”Vattenvirvlar”   och utvärdera /presentera min bild för andra där jag använder olika
    bildbegrepp

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • titta på min utvärdering från bilduppgiften ”Vattenvirvlar”
  • göra bilduppgiften ”solnedgång”

-arbeta med vattenfärg och pensel där jag gör cirklar med rött, orange, gult eller nyanser av dessa
 –  göra detaljer av svart papper och klistra på mina cirklar (grenar,
  trädstam, djur siluetter koncentrerat med mina bilduppgifter

  • vara noggrann
  • jämföra min bild solnedgång med vattenvirvlar och skriva en utvärdering
  • presentera min utvärdering och mina bilder för en liten grupp

Hur ska jag visa att jag kan?

  • driva mitt arbete framåt och bli klar med mina uppgifter
  • göra en noggrann uppgift
  • skriva en utvärdering på mitt arbete
  • presentera min utvärdering och mina bilder för andra

Bild
Kandinsky- inspiration kadinskij2

Vad ska jag kunna? Jag ska: 

  • använda olika färger av papper och skapa ett vårträd efter inspiration
    av konstnären Kandinskys bilder.
  • använda tekniken: lapp på lapp
  • skapa en tavla av olika material utifrån ett ”blom- tänk”.
  • arbeta noggrant
  • läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • bli klar med mina uppgifter
  • utvärdera mina bilder och presentera dem för andra

Hur ska jag arbeta?

  • jag ska göra två bilduppgifter kadinskij3
    – vårträdet
    – blomtavla
  • försöka läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • jag ska arbeta koncentrerat med mina bilduppgifter
  • vara noggrann
  • utvärdera mina bilder skriftligt
  • presentera mina bilder för andra

Hur ska jag visa att jag kan?

  • bli klar med mina uppgifter
  • utvärdera och presentera mina uppgifter

 

Bild
Porträttbild 

Vad ska jag kunna? Jag ska:image

  • rita en porträttbild av mig med rätt proportioner
  • kunna hantera blyerts och färgpennor på rätt sätt
  • utgå från färger jag tycker om samt färger i mitt utseende
  • arbeta noggrant
  • bli klar med min uppgift

Hur ska jag arbeta? Jag ska:

  • följa en instruktion och måla en porträttbild av mig själv
  • använda blyerts, färgpennor för att färglägga med
  • fylla i konturer med svart tuschpenna
  • arbeta koncentrerat med mina bilduppgifter
  • vara noggrann
  • presentera min bild för andra och berätta om resultatet

Hur ska jag visa att jag kan?

  • bli klar med min uppgift
  • göra en noggrann uppgift
  • tänka ”Jag vill”, ”Jag kan” och ”Jag ska försöka”
  • presentera min bild där jag utvärderar min arbetsinsats

Instruktionsfilm till uppgiften:

Instruktion – steg för steg

image

 

Bild     Vintersnögubbe måla 2
           Vad ska jag kunna?

  •    använda olika tekniker i samma
    bilduppgift ”Snögubben”  vattenfärg,
    linjer med  svart tuschpenna, collage
  •   använda former och linjer
  •   kombinera olika varma eller kalla färger    i ”Snögubben”
  •  använda vit torrpastell på svart papper i  bilduppgift ”Snöfall”
  •  arbeta noggrant
  •  bli klar med mina uppgifter
  •  presentera mina bilduppgifter för andra
  •  ge ett enkelt omdöme om mina egna bilder

       Hur ska jag arbeta?

  • jag ska göra två bilduppgifter
  • snögubben
  • snöfall
  • jag ska arbeta med olika material och tekniker
    torrpastell, vattenfärg, kartongpapper, tuschpenna
  • jag ska arbeta koncentrerat med mina bilduppgifter
  • jag ska vara noggrann
  • jag ska berätta om min egen bild, ge ett omdöme

     Hur ska jag visa att jag kan?

  • bli klar med mina uppgifter
  • göra noggranna uppgifter
  • tänka ”Jag vill”, ”Jag kan” och ”Jag ska försöka”

 

Bild
Mandala -Julkalendermandalajulkalender

     Vad ska jag kunna?

  • måla en julkalenderlucka utifrån mandala-motiv
  • hämta inspiration från julsymboler och färger
  • använda olika former och linjer
  • rita ett jultomteansikte med torrpastell
  • arbeta med tuschpennor
  • arbeta noggrant
  • bli klar med mina uppgifter

     Hur ska jag arbeta?

  • jag ska göra en rund adventslucka med tuschpennor
  • jag ska hämta inspiration från mandala med julsymboler och julfärger
  • rita ett jultomteansikte med torrpastell på svart papper
  • koncentrerat med mina bilduppgifter
  • vara noggrann

      Hur ska jag visa att jag kan?

  • bli klar med mina uppgifter
  • göra noggranna uppgifter
  • tänka ”jag vill”,  ”jag kan” och ”jag ska försöka”

Bild   hav 1
Vatten

Vad ska jag kunna?

  • måla en bild utifrån fyra punkter med vattenfärg  -bilduppgift blå
  • arbeta med collageteknik och svart papper – bilduppgift hav
  • arbeta noggrant
  • läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • bli klar med mina uppgifter

Hur ska jag arbeta?

  • jag ska göra två bilduppgifter
    – hav
    – blå
  • försöka läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • koncentrerat med mina bilduppgifter
  • vara noggrann

Hur ska jag visa att jag kan?

  • bli klar med mina uppgifter
  • göra noggranna uppgifter

 

Bild

Skapa med äggkartong  spindel

      Vad ska jag kunna?

  • använda olika material ex äggkartong, piprensare, flörtkulor
    för att skapa en spindel och en blomma
  • använda tubfärger
  • arbeta noggrant
  • läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • bli klar med mina uppgifter

Hur ska jag arbeta?

  • jag ska göra två bilduppgifter
    – spindeln
    – blomman
  • försöka läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • jag ska arbeta koncentrerat med mina bilduppgifter
  • vara noggrann

Hur ska jag visa att jag kan?

  • bli klar med mina uppgifter
  • göra noggranna uppgifter

 

Här är jag!

Vårt första bildområde handlar om att lära känna varandra i klassen. Vi kommer jobba med olika uppgifter där vi presenterar våra intressen och det vi gillar för varandra. Vi skapar gemensamma trivselregler och pratar om att alla i klassen är viktiga. Här kan du läsa planeringen.

Bild  ballong
Här är jag!

     Vad ska jag kunna?

  • använda kladdkritor för att skapa starka färger
    – bilduppgift ballongen
  • använda färgpennor för att teckna något jag är intresserad av
    – bilduppgift tågvagnen
  • använda Zentangletekniken, olika mönster med hjälp av tuschpennor
    – bilduppgift handen
  • läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra, (driva mitt arbete framåt)
  • bli klar med mina bilder

Hur ska jag arbeta? 

  • jag ska göra tre bilduppgifter
    – ballongen
    – tågvagnen
    – handen
  • försöka läsa instruktionen så jag vet vad jag ska göra
  • jag ska arbeta koncentrerat med mina bilduppgifter
  • vara noggrann

Hur ska jag visa att jag kan?

  • bli klar med mina bilder
  • göra noggranna bilder

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

record your voice
Time: 00:00
Level:
Status: